Efterspørgslen på plantebaserede fødevarer er stigende, og det smitter af på virksomhedernes interesse for området. Med VIFU (Videncenter for Fødevareudvikling) i spidsen er flere virksomheder, organisationer og videninstitutioner gået sammen om at lave et netværksprojekt. Lysten til at være en del af projektet er så stor, at også andre videninstitutioner, har meldt sig på banen med ønsket om at være med.
Netværket skal undersøge om og hvordan, danske råvarer kan benyttes i produktionen af veganske og vegetariske produkter samt gøre viden tilgængelig for eventuelle producenter. Der er også mulighed for at få samarbejder op at køre på tværs af partnerne i netværket:
”Der skal gerne opstå lidt sød musik” siger Dorte Storper, som er direktør i VIFU og leder projektet.
En forskel for både krop og klima
I Danmark dyrkes allerede hamp, hør, grønkål, tomater og mange andre råvarer, der kan bruges til at lave plantebaserede produkter. Det er et af de områder, som netværksgruppen vil kigge på:
”Man kan sætte fokus på hvilke råvarer, vi med fordel kan dyrke herhjemme, som kan være gode til at producere plantebaserede produkter,” siger Dorte Storper.
Derudover tæller det i det grønne regnskab og er sundhedsfremmende at spise mere vegansk og vegetarisk mad. Dorte Storper understreger, at ingen som sådan har set sig sure på kød, men at der kan være store fordele ved at spise bare en smule mindre af de animalske produkter:
”At producere plantebaserede fødevarer er i CO2-regnskabet billigere end at producere et kødprodukt. Så hvis vi kan få de danske forbrugere til at skifte bare 10 procent af deres røde kød ud med plantebaserede fødevarer, så er der en meget stor besparelse allerede der,” fortæller hun og uddyber om flere fordele:
”I Danmark er vi kendt for at have en god fødevaresikkerhed, og med nye produkter kan vi måske også række ud til dem, der gerne vil spise plantebaseret uden for Danmark.”
Desuden koster det på blandt andet klimakontoen, når der importeres råvarer til Danmark fra udlandet. Derfor vil der også være en besparelse på CO2-udslippet i forhold til transport.
Flæskesvær versus æblechips
Drømmen indeholder desuden forbrugerinvolvering på eventuelle events og messer. Det er vigtigt, at også forbrugerne er opmærksomme på, at der udvikles nye produkter, og det kan man for eksempel gøre ved at lade dem smage på flæskesvær versus æblechips – og skabe opmærksomhed og dialog den vej rundt:
”Det kribler i partnerne for at komme gang, så netværket planlægger flere møder i løbet af 2018. "Emnerne for møderne bestemmes af deltagerne, og målet er at ende med en god portion eksakt viden, som skal videreformidles til relevante virksomheder,” slutter Dorte Storper.