Netværk for dansk terrior – operationalisering, kommercialisering og skabelse af merværdi

2013

Vi vælger vin efter lokale druesorter i udlandet og kød efter oprindelsesland. Men vores egne lokale specialiteter får ikke nok opmærksomhed herhjemme. Det nye projekt ’Netværk for dansk terrior’ vil sætte fokus på mangfoldigheden, fremme lokale kvalitetsprodukter og give danskerne nye smagsoplevelser.

Industrialiseringen af dansk fødevareproduktion har gennem mange år givet danskerne gode produkter til fair priser. Det har dog medført, at de lokale fødevareprodukter fra forskellige egne af Danmark fylder en relativ lille del af det samlede sortiment i detailhandlen.

Det kan være svært at se, hvilken sort kartoflen er, hvor melet er fra, og hvilke smagsvarianter af gulerødder eller oste der er, når man står i supermarkedet. Ofte er smagsforskellen stor, men den viden og fortælling får forbrugerne desværre ikke glæde af i dag.

Det skal det nye projekt ’Netværk for terrior’ lave om på ved at skabe en fortælling om egnsspecialiteterne og sørge for, at historien bliver fortalt:

”Den danske madkultur blomstrer i København, som er blevet en gourmetdestination, men hæver man blikket og ser på resten af Danmark, så er der meget få byer og egne, som er kendt for deres lokale kvalitetsprodukter. Hvorfor importerer vi fx så mange specialoste, når Danmark er et mejeriland? Vi kan sagtens selv lave lækre egnsspecialiteter, hvor den unikke smag og kvalitet er i højsædet. Vores projekt ”Netværk for dansk terrior” vil skabe en fortælling, så danskerne bliver opmærksomme på mulighederne og har lyst til at sætte lokalproducerede varer på middagsbordet,” fortæller Lasse Solheim, projektleder i konsulentvirksomheden Viventes.

Lokale fødevarer med merværdi

Forbrugerne efterspørger ofte fødevarer med en fortælling om, hvor produktet kommer fra, hvordan det er dyrket, og hvordan det får dets unikke smag:

”Gennem projektet vil vi gerne skabe ti danske fyrtårne, hvor vi kigger på udviklingsmuligheder inden for forædling og smag. Begge faktorer er afgørende, når vi skal give fødevarer merværdi hos forbrugerne. Vi skal blandt andet teste og undersøge, hvordan vi kan få unikke råvarer frem. Måske er der nogle gamle unikke sorter, som vi skal dyrke igen, eller noget helt tredje som kan give os nye interessante smagsoplevelser. Det vil både tilføre produktet og producenten en merværdi,” forklarer Lasse Solheim.

Projektet samarbejder med Gram Slot, Fru Møllers Mølleri, Hopballe Mølle, Grantoftegaard, Svanholm, Stengaarden, Søris, Klosterheden Vildt, Bondens Marked og Kvickly i Stenløse. Herslev Bryghus

Ny mobil-app guider til lokale fødevarer

For at udbrede budskabet om de lokale egnsprodukter til den brede befolkning vil ”Netværk for terrior” udarbejde bedre information via samarbejdspartnernes hjemmesider og udvikle en app til mobiltelefoner. Derudover er det målet, at detailhandlen skal opfordres til at tage flere lokale fødevareprodukter ind i deres sortiment:

”Ved hjælp af en app til mobilen kan fx turister eller besøgende i lokalområdet hurtigt få information om, hvilke egnsspecialiteter stedet er kendt for, nærmeste gårdbutik og åbningstider, sortiment og historie. Her kan de også finde viden om, hvad fx jordbunden eller klimaet betyder for produkternes smag og karakter. Mange af vores samarbejdspartnere har også små gårdbutikker, hvor man kan købe varerne direkte og eventuelt se produktionen. Vi ser gerne, at turister rejser hjem som ambassadører for danske fødevarer,” siger Lasse Solheim.

Fakta

Projekttitel

Netværk for dansk terrior – operationalisering, kommercialisering og skabelse af merværdi 

Projektdeltagere

Viventes, Konkret Kommunikation, Gram Slot, Fru Møllers Mølleri, Hopballe Mølle, Grantoftegaard, Svanholm, Stengaarden, Søris, Klosterheden Vildt, Bondens Marked, Kvickly i Stenløse, Herslev Bryghus 

Projektperiode

Januar 2013 til december 2014

Bevilget beløb

1.955.000 kroner