Nye sødemidler – et redskab til kampen mod fedme

2011

Nye sødemidler produceret af energineutrale ingredienser kan skabe vækst for danske fødevarevirksomheder. Samtidig kan produkter med naturlige og energineutrale sødemidler være med til at mindske den stigende udfordring med overvægt og fedme.

Sødemidler anvendes i mange typer af produkter, fx læskedrikke, konfekture, marmelade mv., og udgør dermed et stort bidrag til forbrugernes daglige energiindtag. Forbrugerne ønsker produkter med lavere energiindhold, men har samtidig en stigende modstand mod syntetiske sødemidler, idet de er mistænkt for at skabe en række negative bivirkninger i form allergi.

Naturlige sødemidler er sundere

Netværksprojektet 'nye sødemidler i danske fødevarer' skal give danske fødevareproducenter et fagligt forspring til at udvikle og producere sunde sødede produkter med høj forbrugeraccept. Aktiviteterne i netværket skal sikre de deltagende parter den nødvendige viden og sparring til produktudviklingen med nye sødemidler. Forbrugerne ønsker mere naturligt frembragte fødevarer, som forener økologi og sundhed. De nye naturlige sødemidler har potentiale til anvendelse til økologiske produkter, men er ikke godkendt til dette endnu. Samtidig står samfundet med en stor udfordring med overvægt og fedme blandt befolkningen, hvor en væsentlig andel af energiindtaget stammer fra sukker og nye sødemidler kan være endnu et redskab i kampen mod denne udvikling.

Netværk skaber vækst og udviklingsmuligheder

Netværksprojektets fødevarevirksomheder har en målsætning om at få viden og tilstrækkelig erfaring til at begynde at markedsudvikle produkter. Virksomhederne skal med produktudviklingen fastholde og øge deres markedsposition nationalt og internationalt. Målet med netværket at opnå konkurrencefordele – ikke mindst når det når de naturlige energineutrale steviol glycosider forventes godkendt af EU Kommissionen i 2011. Netværket inkluderer alle former for nye sødemidler, men fokuserer på de for virksomhederne mest højaktuelle.

Projektdeltagerne udtaler i forbindelse med projektet:

”Netværket skal sikre virksomhederne en effektiv produktudvikling og skal vise hvorledes danske virksomheder via erfaringsudveksling og fælles videnindsamling kan komme hurtigere og mere sikkert i gang.”

Lone Søvad Madsen, projektleder og seniorkonsulent ved Teknologisk Institut.

”Det er ikke trivielt at udskifte sukker og sødestoffer med nye sødemidler, da de enkelte sødende komponenter har andre funktionelle egenskaber i produkterne. Således er smagsoplevelsen af læskedrikke med kuldioxid påvirket af sødmeoplevelsen og sukker giver læskedrikke en oplevelse af ”fylde” som kan være svær at efterligne.”

Gerner Hansen, sektionsleder for Sensorik og Forbrugeranalyser ved Teknologisk Institut.

"I Kavli mener vi, at rammestrukturen for netværket med fysiske mødeafholdelser med andre danske virksomheder har givet gode muligheder for sparring og vejledning tillige med spændende diskussioner bl.a. indenfor lovgivning, godkendelser og fødevarekrav. Vi føler, at vi i dag har en større indsigt i sødemidlet Steviosid og dets muligheder, tillige med vi er godt rustet til vores udviklingsprojekter."

Murat Aksoy, innovation project manager for O. Kavli A/S.

Fakta

Projekttitel

Nye Sødemidler i Danske Fødevarer - et produktudviklingsnetværk med markedsfokus 

Projektdeltagere

Teknologisk Institut, Aarhus Universitet, Landbrugsstyrelsen, Biosa Danmark ApS, Rynkeby Foods A/S, Lantmännen Unibake Holding A/S, Back11Basics A/S, Nordic Sugar A/S, Döhler Denmark A/S, Thise Mejeri A.M.B.A., Easis A/S, Saftkompagniet A/S 

Projektperiode

2011 til 2012 

Bevilget beløb

882.000 kroner